شهرداری خشکرود
شهردار شهر خشکرود گفت: کاروانسرای تاریخی خشکرود به عنوان قدیمی ترین اثر تاریخی منطقه در معرض تخریب قرار دارد و هر چه سریعتر باید مرمت و بازسازی شود.
مهدی خلجمعصومی در گفتوگو با ایسنا، از مسئولان خواست تا به کاروانسرای شهر خشکرود به عنوان یک اثر فاخر ملی نگاه جدی داشته و اجازه ندهند این بنای فاخر تاریخی دستخوش آسیب و تخریب شود.
وی افزود: اگر مرمت و بازسازی این بنای تاریخی در سریعترین زمان ممکن انجام نشود به تلی از خاک تبدیل خواهد شد در حالی که قابلیت ایجاد کاربری در کاروانسرا به گونهای است که میتوان با احیای آن، هزینه یک شهر را تامین کرد.
وی بیان کرد: متاسفانه بر اثر رها شدن کاروانسرای تاریخی شاه عباسی این شهر، حفاریهای غیرمجاز فراوانی در آن انجام شده است و باید هرچه سریعتر اقدام عاجل برای جلوگیری از تخریب بیشتر آن صورت گیرد. شهرداری نیز آماده مشارکت در بازسازی این بنای تاریخی است که بیانگر هویت تاریخی این شهر بوده و یک میراث ماندگار و ارزشمند است.
شهردار خشکرود احداث بازارچه سنتی را از برنامههای در دست اقدام شهرداری دانست و افزود: اجرای هر طرح عمرانی در کاروانسرای تاریخی شهر خشکرود بر مبنای معماری آن انجام میشود. این بنای تاریخی که در زمره آثار تاریخی ثبت ملی شده قرار دارد متاسفانه به گونهای رها شده است که تبعات منفی در شهر بوجود آورده و شهرداری بنا دارد ضمن الگوبرداری از معماری اصیل ایرانی بکار رفته در این کاروانسرا از طریق جذب سرمایه گذار و منابع داخلی کاربری آن را احیا کند.
وی در ادامه با بیان اینکه حجم خدمات انجام شده در خشکرود، این شهر را به یک کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل کرده است، گفت: قریب به نیمی از معابر شهر خشکرود خاکی بود که این وضعیت در شان شهروندان نبوده و موجب بروز نارضایتیهای فراوانی شده بود. از طرفی خاکی بودن معابر مانع بزرگی پیش روی اجرای برنامههای حوزه خدمات شهری نظیر زیباسازی، مبلمان شهری و نیز حوزه شهرسازی است.
وی افزود: با آغاز نهضت آسفالت از سال ۱۴۰۰ تمامی معابر اصلی شهر خشکرود زیرسازی، جدولگذاری و آسفالت شد و جمع آوری آبهای سطحی نیز در کنار این طرح بزرگ عمرانی انجام شد و این نوید را خواهیم داد که آبگرفتگی در سیلابهای احتمالی به حداقل خواهد رسید.
خلج معصومی از سال ۱۴۰۲ به عنوان سال آغاز نهضت پیاده روسازی در حوزه عمرانی این شهر یاد کرد و گفت: در سالیان گذشته نسبت به پیاده روسازی در این شهر توجه جدی نشده بود و از آنجا که معتقدیم شهر را باید برای شهروندان ساخت نه برای خودروها و ماشینی شدن زندگیهای امروزی یکی از معضلات جامعه است که تاثیرات منفی بر زندگی بشری دارد لذا در بودجه سال جاری طرحی تحت عنوان نهضت پیاده روسازی در شهرداری خشکرود مد نظر قرار گرفت و با تخصیص اعتباری معادل ۳۰ میلیارد تومان برای پنج خیابان اصلی شهر پیاده روسازی انجام شده و سهم انسانها از خیابانها دیده شد تا شهروندان و به ویژه سالمندان بتوانند با رفاه و امنیت کامل در معابر شهری تردد کنند.
وی در ادامه به فعالیتهای صورت گرفته در حوزه زیباسازی اشاره کرد و گفت: توجه به سیما و منظر شهری، زیباسازی و نماهای سنتی، موضوع دیگری بود که در این شهر مغفول مانده بود در حالی که مدیریت شهری مکلف است الگوهای مناسبی را برای شهروندان به نمایش بگذارد. ساخت کافه شهر، احداث و بازپیرایی بوستانهای شهری، نماهای سنتی و ... از جمله اقدامات انجام شده در حوزه زیباسازی شهری است.
وی در خصوص نگاه شهرداری به خانوادهها گفت: برگزاری همایشهای فصلی سالانه در حوزههای مختلف فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و ...، اقدامی ارزشمند است اما معتقدیم که یک کار زیربنایی و زیرساختی نیست و در ابتدا باید فضای مناسبی برای اجرای فعالیتهای فرهنگی ویژه خانواده ها ایجاد کرد. در همین راستا بوستانهای محلهمحور در ابعاد کوچک طراحی و اجرا شد که نخستین بوستان در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ در مدار بهره برداری قرار گرفت و مورد استقبال خانوادهها قرار گرفت و فضایی برای سپری کردن اوقات فراغت و تفریح خانوادهها فراهم شده است.
شهردار خشکرود در ادامه به موضوع جایگزین آسفالت نیز اشاره کرد و گفت: در برخی معابر کوچک، سنگفرش خیابان جایگزین آسفالت شده است که علاوه بر سازگاری با محیط زیست و استحکام بالا، زمینه رضایت شهروندان را فراهم کرده است.
وی به افتتاح نخستین میدان شهر در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: این میدان نقش بسیار مهمی در روان سازی ترافیک شهری دارد. در پایان سال گذشته نیز میدان ۱۰ اردیبهشت(۱۰ اردیبهشت، روز شهرستان زرندیه و آغاز هفته فرهنگی این شهرستان است و نام میدان به این مناسبت نامگذاری شده است) در یکی از چهارراه هایی که دارای گره ترافیکی بود افتتاح شد و امسال نیز مجوز احداث میدان ورودی شهر خشکرود در ابتدای بلوار از شورای ترافیک استان اخذ شده و بزودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.
شهردار خشکرود در ادامه به تصویب قانون جدید درآمد پایدار شهرداریها در سال گذشته اشاره کرد و گفت: این قانون مترقی اگر به درستی اجرایی شود شهرداریها را به سمت اقتصاد پویا و مطلوب حرکت میدهد. بخش عمدهای از خدمات شهرداریها باید از طریق منابع داخلی شهرداری تامین شود.
وی با اشاره به برنامه حوزه مالی شهرداری خشکرود مبنی بر ایجاد منبع درآمد جدید پایدار گفت: ممیزی املاک یکی از خدماتی است که شهرهای پیشرو در کشور انجام میدهند که شهرداری خشکرود نیز در حوزه شهرسازی و درآمدی توانست اتفاقات بزرگی را از این طریق رقم بزند، گرچه عدهای تصور میکردند که تا ۱۰ سال آینده نیز نتوان آن را انجام داد.
وی به جذب سرمایه گذار و جلوگیری از خام فروشی در راستای تامین منافع مادی شهرداری و ایجاد سرانههای ورزشی، فرهنگی، اقامتی، تفریحی و ... اشاره کرد و گفت: در اجرای تمامی پروژههای عمرانی شهر خشکرود برای تبدیل این شهر به یک شهر زیبا و دارای مبلمان شهری مناسب که منجر به بهبود در زندگی جامعه شهرنشینی شود، شاخصهای متعدد فرهنگی و اجتماعی لحاظ میشود به عنوان مثال تبدیل یک منطقه از شهر که دارای آسیبهای اجتماعی متعددی بود به یک میدان زیبا علاوه بر زیباسازی و بهبود مبلمان شهری موجب از بین رفتن آسیبهای اجتماعی و فرهنگی شده که در گذشته شهروندان با آن مواجه بودند.
خلج معصومی با تاکید بر اینکه پیوست نگاری فرهنگی و اجتماعی در پروژههای عمرانی شهری یک اصل است، افزود: پروژههای عمرانی شهرداری با دیدگاه پیوست فرهنگی اجتماعی رقم می خورد.
وی در ادامه با بیان اینکه منابع مالی شهرداری به تنهایی پاسخگوی تمامی نیازهای شهروندان نیست، اظهار کرد: موضوع دیوار ساحلی و احداث پل از جمله طرحهایی است که باید با مشارکت وزارت نیرو به سرانجام برسد اما هنوز ارادهای برای انجام آن وجود ندارد. انتظار میرود که ستاد مدیریت بحران استان با تخصیص اعتبار و مکلف کردن وزارت نیرو نسبت به بهسازی دیوار ساحلی و احداث پل اهتمام ورزد.
شهردار خشکرود در ادامه به پائین بودن سرانه فرهنگی و ورزشی شهر اشاره کرد و گفت: شهر خشکرود نیازمند احداث یک مجموعه فرهنگی، ورزشی و تجاری است که در حال حاضر کار طراحی و مطالعه آن انجام شده است و با وجود استقبال بخش خصوصی برای اجرا باید تشریفات قانونی را طی کند تا این شهر دارای یک مجتمع فرهنگی، ورزشی و تجاری مدرن شود.
وی با تاکید بر اینکه نباید شهر خشکرود را صرفا به عنوان یک شهر پنج هزار نفره دید، افزود: خشکرود یک شهر تولیدکننده است و اقتصاد آن فراتر از یک شهر ۵۰ هزار نفره است. ارتقای وضعیت این شهر نیازمند حمایت بیشتر مسئولان بوده و برای همه سرمایه گذاران نیز فرش قرمز پهن خواهیم کرد.